Door het zomerverlof bij onze leverancier eSafe kunnen er vertragingen tijdens het verzendproces optreden. Voor meer informatie, contacteer GEORGE.

Pakketboxen in opmars met nood aan een concreet kader

Door de COVID-19-crisis is e-commerce een versnelling hoger geschakeld. Volgens het BIPT is er een volumestijging van 44,5% in 2020, tegenover 11,6% in 2019. En al dat extra online winkelen zorgt voor meer thuisbezorging met ontelbare vruchteloze leverpogingen en een heleboel vermijdbare ritten tot gevolg. Dankzij intelligente pakketbrievenbussen kan je ‘the last mile’ verduurzamen, zodat bezorgers geen retour hoeven te doen. Minister van Post, Petra De Sutter, werkt aan een nieuw koninklijk besluit zodat pakketbussen als volwaardig alternatief kunnen fungeren voor de klassieke brievenbus.

Milieuvriendelijke ‘last mile’

Het fenomeen waarbij de pakjesbezorger van het depot naar de geadresseerde thuis rijdt, voor een gesloten deur staat en moet terugkeren, werd ‘the last mile’ gedoopt. Deze laatste af te leggen afstand heeft geen al te beste reputatie gezien de grote impact op het milieu. Geschat wordt dat er tegen 2030 36% meer bestelwagens in de stadcentra zullen aanwezig zijn, met 30% meer uitstoot en ook files tot gevolg (World Economic Forum, The Future of the Last-ile Ecosystem, 2020, blz.10). De oplossing? Pakketbrievenbussen! Door de hulp van een pakketbrievenbus kan het artikel meteen worden achtergelaten, waardoor onnodige ritten worden geëlimineerd.

Niet alleen het ecologische aspect wordt verbeterd, maar ook het comfort biedt voordelen, zoals de bijhorende gemoedsrust. 87% van de consumenten verkiest een levering aan huis (Comeos & InSites Consulting, Delivery Survey, februari 2°2°, blz. 10). Dankzij een pakketbox hoef je niet meer te wachten tot de postbode is langs geweest met je bestelling, of te hollen naar de deur om de bezorger dan toch nog mis te lopen; je postpakket wacht voortaan op jou in plaats van omgekeerd. In tijden van een pandemie heb je bovendien baat bij een contactloze bezorging.

eSafe biedt verschillende systemen aan om op maximaal comfort in te spelen. Sommige types werken met valklepsysteem, andere met een cijfercode en er bestaan zelfs varianten die je vanop afstand via de smartphone kan bedienen. Dit laatste model zorgt ervoor dat je de bezorger aan de hand van een camera ziet en de pakketbox vanop afstand kan open maken. Controlefreak? Dan is dit model op jouw lijf geschreven!

Pakketboxen in opmars met nood aan een concreet kader - GEORGE Pakketboxen en eSafe Pakketbrievenbussen

Tijd voor een update van de postwetgeving

The last mile’ kan e-commerce maken of kraken en daarom is er nood aan een wettelijk kader. De Minister van Post ontwikkelt een actieplan om dat laatste traject van thuisleveringen duurzamer te maken. Daarom werkt ze een nieuw koninklijk besluit uit waardoor pakketbrievenbussen een volwaardig alternatief kunnen worden voor de klassieke brievenbus. Door strakkere normen en regelgeving, zullen meer mensen een exemplaar plaatsen. Momenteel werd het ontwerp van het koninklijk besluit gepubliceerd door het BIPT, waarbij de sector deze kan consulteren. Weer een stap dichter bij een definitief kader!

In dit ontwerp worden heel wat zaken vastgelegd, al wordt een pakketbrievenbus niet verplicht. Deze 3 regels liggen momenteel op tafel:

- Verplichte levering door bezorgers in de pakketboxen

Als de pakjesbus goed bereikbaar is, de opening vrij is en er geen regelgevende of contractuele bepalingen zijn die verhinderen de pakketbox te gebruiken, wordt de bezorger verplicht om deze te gebruiken. Je bent er dan zeker van dat je artikel op een correcte manier wordt afgeleverd wanneer de bovenste rand van de opening niet hoger dan 140 cm is.

- 80% van de pakketten niet groter dan een schoendoos

Aangezien 80% van de pakketten niet groter is dan een schoendoos, hoeft de pakketbox niet reusachtig te zijn om aanzienlijke impact te hebben. Zo worden de afmetingen vastgelegd op 33 x 21 x 12 cm. Dankzij deze regel wordt er meer uniformiteit gecreëerd voor de postorderbedrijven. Op voorhand kan je namelijk vaststellen of je bestelling in de bus zal passen of niet en hiernaar handelen.

- Location is key

Als je pakketbrievenbus ook de levering van gebruikelijke post mogelijk maakt, moet deze aan de grens van de openbare weg worden geplaatst. Een pakketbox met extra postvak kan perfect de plaats innemen van de klassieke brievenbus. Als jouw exemplaar geen dubbele dienst bewijst, moet deze worden geplaatst tussen de openbare weg en de hoofdtoegang van het gebouw. In elk geval moet ze goed zichtbaar zijn, alsook het gebouwnummer.

Een zonneklare toekomst

GEORGE pakketboxen is verheugd over de vorderingen inzake het koninklijk besluit. De geschiedenis herhaalt zich ontegensprekelijk in een zonneklare toekomst. Zo werden brieven vroeger aan de deur afgeleverd met herhaaldelijke leverpogingen, totdat de brievenbus werd uitgevonden. De analogie met thuislevering van pakketjes in pakketboxen is treffend. Talloze vruchteloze leveringen van brieven werden uit de wereld geholpen dankzij de brievenbus en ook de pakjesbezorging zal in de toekomst richting een 100% hit rate evolueren.

Bekijk enkele sfeerbeelden van Minister van Post, Petra De Sutter bij eSafe, de producent van de pakketbrievenbussen.

Video afspelen
Scroll naar boven