Over drones, pakketboxen en de buren …

pakketlevering met drones levering bij de buren pakketboxen
Het Duitse Bitkom liet een studie uitvoeren bij meer dan 1.000 online shoppers en kwam tot deze top drie van vaststellingen:
  1. Online shoppers staan meer dan ooit open voor alternatieve leveringsopties
  2. 59 procent van hen zou een persoonlijke pakketbox overwegen.
  3. Bijna een op de drie vindt het vervelend om pakjes voor de buren aan te nemen
Aanbellen bij de buurman die op de 5e verdieping woont, enkele kilometers omrijden om het pakje te gaan afhalen in de krantenwinkel of het postkantoor. Wie niet thuis was toen de pakjesbezorger aan de deur stond, moeten vaak rondlopen of omrijden om zijn of haar pakje te bemachtigen. Veel online shoppers willen daarom bezorgingsopties die geen persoonlijke aanwezigheid vereisen: 59 procent van de ondervraagden zegt de voorkeur te geven aan een persoonlijke pakketbox als aanvulling op de brievenbus, waarin dus het pakket wordt gedeponeerd alsof het in een brievenbus ligt. Maar liefst 37 procent wil zijn pakketjes per drone op het balkon of het terras laten bezorgen.

74 % van de jongeren overweegt pakketbox

Dit zijn de resultaten van een representatief onderzoek onder 1.024 online shoppers van 16 jaar en ouder in Duitsland, uitgevoerd in opdracht van de digitale vereniging Bitkom. Vooral de jongeren staan open voor deze nieuwe vormen van pakketleveringen: voor driekwart (74 procent) van de 16- tot 29-jarigen behoort een persoonlijke pakketbox tot de mogelijkheden, meer dan de helft (52 procent) in deze leeftijdsgroep staat open voor een dronebestelling. Er is iets meer terughoudendheid bij alle leeftijdsgroepen als het gaat om de mogelijkheid om een pakket aan huis te laten bezorgen, waarbij de pakketdrager toegang krijgt in de woning zelf door middel van een wachtwoord of gezichtsherkenning: Eén op de vijf respondenten (20 procent) zou deze optie overwegen. Tot slot zou 14 procent openstaan voor de optie dat de pakketbezorger het pakket in de kofferbak van zijn eigen auto deponeert, die dus met een digitale code kan worden geopend.

Pakje aannemen voor de buren? Vervelend.

“Vooral werkende mensen willen meer flexibiliteit in de pakketbezorging”, zegt Florian Lange, Bitkom-expert voor retail en logistiek. “Een doorbraak op de massamarkt is echter nog steeds niet bereikt. Er wordt ook al geëxperimenteerd met transportdrones. Deze technologie biedt niet alleen meer gemak voor klanten, maar ontlast ook het binnenstedelijk verkeer en daarmee het milieu. Alleen al om veiligheidsredenen zal het echter lang duren voordat de drones voor de zogenaamde last mile worden gebruikt. Toch zouden technische innovaties kunnen zorgen voor een betere samenwerking tussen de buren: 28 procent van de online shoppers zegt zelf dat het vervelend is om pakketten voor anderen te accepteren. Volgens hun eigen verklaringen weigert 15 procent dit zelfs volledig. Levering aan huis is de meest gebruikte optie: 9 van de 10 online shoppers (90 procent) geven aan dat ze hun pakjes meestal op hun thuisadres laten bezorgen. 13 procent gebruikt een pakketmuur, 8 procent laat zijn pakjes rechtstreeks naar een buurman sturen en 7 procent laat de zendingen op de eigen werkplek afleveren.
Noot over de methodologie: De gegevens zijn gebaseerd op een onderzoek dat Bitkom Research in opdracht van de digitale vereniging Bitkom in november 2019 heeft uitgevoerd. In het onderzoek werden 1.087 internetgebruikers van 16 jaar en ouder ondervraagd, waaronder 1.024 online kopers.
  • Met dank aan Bitkom Research.
  • Duitstalige BRON: https://www.bitkom.org/Presse/Presseinformation/Jeder-Dritte-wuerde-sich-Pakete-gern-per-Drohne-liefern-lassen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.