Pakketbrievenbussen weldra verplicht in Duitsland?

pakketbrievenbus verplicht in Duitsland

Worden pakketbrievenbussen weldra verplicht in Duitsland? Als het afhangt van de CSU – de Christendemocratische partij in Beieren – dan behoort deze piste zeker tot de mogelijkheden. En waarom moeten wij daar in België wakker van liggen? Wel, op het vlak van e-commerce heeft Duitsland altijd het voortouw genomen in Europa. Als het daar regent, dan mag je er gif op nemen dat het in ons land begint te druppelen.

 

Uiteraard zal het niet zo een vaart lopen met een algemene verplichting doorheen heel het land, zelfs niet in Duitsland. Maar in München pleit de CSU wel degelijk voor een verplicht gebruik van pakketbrievenbussen om het probleem van de ‘last mile’ en verloren of gestolen pakjes aan te pakken. En daarmee is het eerste ballonnetje opgelaten …

Ook ons land stond begin 2017 al op zijn kop, toen het BIPT uitkwam met de terechte vaststelling dat er alsmaar minder brieven en meer pakjes verstuurd worden, en dat onze huidige ‘klassieke’ brievenbussen hier eigenlijk niet op voorzien zijn. Meer hierover in onze blog ‘BIPT – Worden pakketboxen de nieuwe brievenbussen?’.

 

België: kalmte! Duitsland: actie!

Waar onze waarnemend Minister Alexander De Croo, onder meer verantwoordelijk voor Post, toen nog aanmaande tot kalmte, komt de vraag tot actie in Beieren duidelijk uit politieke hoek. En dat is toch wel opvallend. De CSU lijkt daarmee de eerste partij in Duitsland te zijn die de gevolgen van online handel in termen van logistieke en maatschappelijke veranderingen aan de kaak stelt. We hebben het dan uiteraard over de vele bestelbusjes in het straatbeeld, die maar al te dikwijls voor een gesloten deur staan en de dag nadien nog eens voorbij komen rijden in een poging om het pakje alsnog af te leveren. Lees in dit verband zeker ook deze tips van Ufuk, die intussen al een BK (Bekende Koerier ?) is geworden en regelmatig opdraaft in Het Nieuws en Het Journaal.

 

Leefkernen opnieuw leefbaar maken

Hoe dan ook: in Duitsland is de trend al lang gezet dat men oplossingen wil om leefkernen opnieuw leefbaarder te maken. Eerst met het ‘afsluiten’ van stadscentra voor vervuilende diesel(bestel)wagens. En nu dus met een voorstel dat er mee moet voor zorgen dat de koerier zijn pakje kan afleveren of dat het geleverde pakje niet gestolen wordt of zoek raakt.

CSU-fractieleider en burgemeester Manuel Pretzl heeft hierover het volgende te vertellen: “Je mag het leuk vinden of niet, maar online bestellingen nemen alsmaar toe. En met deze toename nemen ook de uitdagingen om de pakketlogistiek zo duurzaam mogelijk te maken toe”.

 

Concreet?

Wat is nu concreet het idee van de CSU? “Maak bij renovatie of nieuwbouw van woningen voor elke wooneenheid een eigen pakketbrievenbus verplicht”. Bam! En ze voegen eraan toe: “Pakketboxen in woonwijken kunnen helpen om onnodige afleverpogingen en afhaalritten te verminderen. Dat is goed voor het milieu, maar ze zullen de mensen in München ook gewoon helpen om tijd te besparen.”

 

Betrek de lokale handel

De CSU heeft zich al over de bijkomende aspecten van een dergelijke aanpak gebogen. “Een moderne stad heeft moderne oplossingen nodig. Maar natuurlijk heeft ze nog steeds lokale detailhandel nodig”, zegt CSU-OB-kandidaat Kristina Frank. “Om de goederenstroom in de straten van München echt duurzaam te maken, moeten de lokale winkeliers erbij betrokken worden.

 

Open systeem

Als we verder vooruit denken, zou een boxsysteem in het beste geval de integratie van de lokale detailhandelaren mogelijk moeten maken. Alleen een open en neutraal systeem (dus niet van een logistieke partij zoals DHL in Duitsland of bPost in België: red.) kan dit bereiken.”

 

Openbare pakketmuren?

In Duitsland wordt door sommigen de duurzaamheid van traditionele pakketmuren (zoals Cubee: red.) en pakjeswinkels intussen ook al in vraag gesteld. Bijna elk pakje dat in zo een pakketmuur terecht komt, zet immers een andere autorit in gang. De motivering is hierbij dat pakjes altijd naar de klant moeten gaan, en niet andersom …

 

Met dank aan volgende bronnen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.