De opmars van efood in België?

Al je winkelboodschappen bestellen via internet, kan dat? Het idee lijkt in België stilaan aan populariteit te winnen. Logisch, want je boodschappen online bestellen is snel, eenvoudig en je hoeft er de zetel niet voor uit. Toch zijn er nog enkele struikelblokken. Maar dat belet enkele landen alvast niet om voluit voor efood te gaan.

Wat is er nu makkelijker dan etenswaren bestellen in een warme pyjama vanuit je luie zetel? In België stijgt het aantal ondernemingen die zich bezighouden met efood dan ook. Zo zijn er de mensen van het bedrijf Efood. Zij ontwikkelen isothermische boxen om voedsel makkelijk in te vervoeren en koel te bewaren.

Marnix Van Bockhaven, één van de zaakvoerders, ziet een positieve evolutie van efoodgebruik in België. ‘De markt is sinds 2 jaar flink aan het stijgen. Dat komt omdat er enkele grote spelers zijn bijgekomen, zoals SmartMat en HelloFresh, 2 bedrijven die voedselboxen aan huis leveren.’

Voedselveiligheid eerst

Voor Efood staat voedselveiligheid op nummer 1: ‘Bij sommige partijen hebben wij daar soms toch onze bedenkingen bij. Hun busjes rijden in de zomer rond om de maaltijden af te leveren. Meermaals gaan de autodeuren dan open om boxen eruit te halen. Dat is toch niet zo goed voor het voedsel met die hitte. Een organisatie die het bijvoorbeeld zeer correct doet en waar we al jaren mee samenwerken is Deel Een Koe.’ Bij deeleenkoe.be koop je samen met anderen online een koe. Je kiest een ras, reserveert een deel en als de teller op 100 % staat, is de koe volledig verkocht en wordt ze in gelijke pakketten verdeeld en bij je thuis geleverd. Dat is ecologisch verantwoord.

Carrefour en Colruyt

Veel supermarkten hier staan nog wat sceptisch tegenover online voeding bestellen. En de reden daarvoor is heel eenvoudig. Het vergt een aanpassing van mensen en infrastructuur. Met andere woorden: ze maken er minder winst op. Toch voelen de Belgische retailers stilaan de adem in de nek van grote buitenlandse partijen zoals Amazon en zijn er veelbelovende initiatieven. Bij Carrefour Drive kan je nu al een groot deel van het gamma bestellen via hun website. Vervolgens leveren ze het bij je thuis af – waarbij je dus wel nog aanwezig moet zijn. En anders kan je het zelf gaan afhalen in één van hun afhaalpunten. Het systeem van Colruyt heet Collect&Go en werkt volgens hetzelfde principe als dat van Carrefour Drive. Ook bij Colruyt merken ze de toename in populariteit van deze dienst.

Groot-Brittanië en Zuid-Korea voorop

In een aantal landen is e-food veel succesvoller dan hier. Bijvoorbeeld in Groot-Brittanië. En vooral dan in Londen boomt de e-commerce van de voeding. Dat komt onder andere door de steeds hogere huurprijzen die de fysieke winkels er moeten betalen. Maar ook de hogere bevolkingsdichtheid maakt dat de organisatie en het transport van efood er een stuk makkelijker is dan in België. Door die zaken doet de online webshop van Tesco het bijvoorbeeld erg goed in de Britse steden. In Zuid-Korea is efood het meest populair. Ook daar is de hoge bevolkingsdichtheid de voornaamste reden. Online eten bestellen is er een ondertussen een gewoonte geworden.

Nog enkele struikelblokken

Volgens Marnix van Efood is de Belg conservatiever dan inwoners van andere landen, zeker wat betreft voedsel. Ze staan wat argwanend tegenover online eten bestellen. ‘Logisch ook! Voedselveiligheid is zeer belangrijk. Maar stilaan komt het in België toch meer en meer op gang. En dat is mooi om te zien’, vindt Marnix. Wel heeft de opmars van efood nog enkele struikelblokken te overwinnen. Een minpunt is bijvoorbeeld de logistiek van de leveringen. Omdat de producten vers zijn, moet er altijd een verdeelpunt in de buurt van de klant zijn. Dat maakt het lastig en duurder om te leveren. Zeker in dorpen.

GEORGE Fresh-box
GEORGE Fresh

Een ander nadeel is dat je thuis moet zijn als ze de etenswaren komen leveren. Anders wordt het eten slecht. Gelukkig hebben bedrijven zoals GEORGE Fresh daar iets op bedacht. Je bestelt er een grote pakketbox die bij jouw thuis wordt geïnstalleerd. Nadien verpakt de handelaar de bestelling in een isothermische box en deze wordt in de GEORGE Fresh-box aan je deur geleverd. Zo moet je niet thuis zijn als er iets geleverd wordt. En dat blijkt superhandig. Zeker voor drukke tweeverdieners, met of zonder kinderen. Vooral zij hebben weinig tijd of zin om wekelijks naar de winkel te spurten en bestellen steeds vaker al hun kookbenodigdheden gewoon online.

NAAR DE WEBSHOP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.