BIPT – Worden pakketboxen de nieuwe brievenbussen?

Minder brieven, (veel) meer pakjes

Het was de afgelopen week nauwelijks uit de media te branden: er worden alsmaar minder brieven verstuurd, maar het aantal pakjes dat de postbode en andere koeriers moeten bezorgen schiet de hoogte in. En die trend zal de komende jaren niet meteen veranderen. Integendeel. Want e-commerce (en ook de logistiek die erbij komt kijken), is een nog relatief jonge sector, met een relatief klein marktaandeel. Een sector die nog maar net de kinderschoenen is ontgroeid en op de vooravond staat van zijn tienergroei, … met de bijhorende ‘perikelen’ betreffende het aantal pakjes en pakketjes dat straks aan huis zal worden geleverd.

Aanbeveling vier van het BIPT

Dat is ook het BIPT (Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) niet ontgaan. Deze overheidsorganisatie is in ons land belast met de regelgeving en de controle op onder meer de postbedrijven zoals Bpost. Op basis van de resultaten van een e-commerce studie die ze besteld hadden bij KPMG, stelde hun Raad op 12 januari van dit jaar tien aanbevelingen op. En puntje vier daarvan luidt als volgt:

“Het Ministerieel Besluit betreffende de brievenbussen aan een herziening toe is zodat het tegemoet komt aan het sterk wijzigende postale landschap waar, naast een dalende volume van brievenpost, een significant stijgende trend zichtbaar is bij de postpakketten. Het BIPT zal een advies richten aan Minister De Croo, bevoegd voor post, betreffende de noodzaak aan een aanpassing van het huidige Ministerieel Besluit betreffende de brievenbussen, teneinde het aan te passen aan de noden van alle gebruikers van brievenbussen.”

Huidige brievenbussen voldoen niet meer

De Raad van het BIPT heeft het dus over de vereisten waaraan onze brievenbussen moeten voldoen volgens de huidige postale wet, en de nuchtere vaststelling dat deze eigenlijk niet meer beantwoorden aan de noden van vandaag, namelijk minder brieven ontvangen en in de plaats daarvan meer pakjes. En dan spreken we over véél meer pakjes.

In de media

Dat het onderwerp alleszins leeft bij de bevolking, bewijst de aandacht die de media er vervolgens aan besteedden, maar nog meer de reacties van het publiek. De Standaard kopte “Uw brievenbus moet er straks mogelijk anders uitzien“, terwijl Het Laatste Nieuws iets zekerder van hun stuk ons wisten te vertellen dat “Traditionele brievenbus moet een pak groter: nieuwe richtlijn op komst“. Gevolg: een lawine aan reacties van hevige voor- en tegenstanders en dat betekent gewoonlijk twee dingen: dat een oplossing nodig is, maar evenzeer dat ze niet voor de hand zal liggen. We (h)erkennen allemaal wel de problematiek rond het niet (tijdig) ontvangen van pakjes – de ene als online shopper en dus uit persoonlijke ervaring, de andere als Chinese vrijwilliger om het pakje van de buurman te ontvangen, en nog anderen omwille van de extra overlast op de wijk of het milieu. Maar om daarom nu zo direct die oude brievenbus van de muur te trekken of uit de grond te graven? No ‘effing’ way! Tv-programma ‘De Ideale Wereld’ sprong zelfs in de bres voor onze bestaande brievenbus. Aldus geschiedde de reportage van Luc Haekens die kijkend Vlaanderen alles bijbracht over de gleuf van …

Pakketboxen.be mee aan tafel!

“Eerst rustig ademhalen”, wist Minister Alexander De Croo, bevoegd voor Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecom en Post, de bevolking te sussen: “De denkronde moet nog beginnen. We vinden het wel al heel goed dat het BIPT in overleg gaat met alle betrokkenen: de producenten, de consumenten, de overheden, de aanbieders”

Belangrijk om te vermelden: pakketboxen.be kreeg deze week bevestiging van het BIPT dat het zal uitgenodigd worden om mee aan tafel te zitten van dit overleg, wat we uiteraard met hart en ziel zullen doen. En bovendien: alle pakketboxen en pakketbrievenbussen uit de shop van pakketboxen.be zijn nu reeds getest en goedgekeurd door Bpost.

NAAR DE WEBSHOP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.